Saturday, January 31, 2009

bullar!

dagens kvällsprojekt/middag blev kanelbullar. dock kom kameran fram när degen redan var färdig. fina jäsningsbilder saknas...

fyllningen blandas: socker, smör och kanel/kardemumma. gubben får slava lite. det är trots allt han som vill ha bullarna.

min kavel ligger hemma hos häggberts sen innan jul, fick använda barnkavelen istället. det gick rätt bra ändå.

gjorde även brownies utan mjöl, då martin föräldrar kommer på besök och hans far är glutenintolerant. det glutenfria sortimentet är begränsat och kan bli trist i längden. då får man överraska med lite götta istället.

receptboken är inköpt nån gång på sjuttitalet och är stöldgods från morsan. eller ja, hon vet ju om att jag har den så egentligen blir det väl snarare arvegods.

bullrulle med fyllning. jag skär inter mina bullar så tjocka, så jag får ut en hel del bullar på en sats deg.

göttigheter i närbild. jag lyckades hålla mig från att äta deg. man blir så jästig i magen annars.

innan jäsning.

martin skulle kleta på gegg på första bullarna, men degen gick sönder så jag gjorde en längd av den istället.

pre-ugn.

längden expanderade lite mer än jag tänkt. fast den blev god ändå.

färdigt! gasugn är ett gissel, man får misslyckas ett par gånger innan bullarna blir perfekta. man måste lära känna sin ugn och veta hur den värmer för bästa möjliga resultat. rätt höjd, tid samt minst en vändning av plåten.

kärlek.

1 comment: