Thursday, May 7, 2009

beer in the butt

min första hela kyckling ska självklart ha öl i röva.

marinera i lite bärs och kryddor. här används paprikapulver och spiskummin.

jag delade på en halvlitersburk, men det var nog lite för mycket öl i, så drick upp lite mer av den. sen la jag i en vitlöksklyfta också, men det gjorde inte så mycket i smakväg.

kör upp burken i röva och sätt den upp i en form.


it rubs the chicken with olja and spices (paprikapulver, spiskummin, svartpeppar och salt)

i med en termometer och hyst in i ugnen som är 200 grader varm.

enligt receptet jag smygkollat på är kyckling färdig vid typ 82 grader (eller 190 grader fahreheit). dock var klubborna rosa inne i ljumskarna, men det köttet stekte jag upp när jag rensat kycklingen efteråt med lite ris. mumma.

för övrigt är det INTE gott att göra sås på öl. funkar bättre med barbequesås till. och ris. keep it simple.

2 comments: